I dag gjorde vi en aktivitet, som man kan bruke når man jobber med barn og unge. Først leste vi en historie/myte også gikk alle stille for seg selv og malte det man husket fra historien.Historien handlet om en keiser som var veldig grådig. Statsministeren jobbet for denne keiseren og gjorde alt keiseren sa. En dag ble statsministeren lei av å jobbe for keiseren, han ble syk og ville til et kloster, der han ville ende sine dager. Han stoppet i en skog og satt å gråt for seg selv. Der var det en bie som satt seg på tøyet hans, bien trodde det var en blomst. Han rev et lite tøystykke for å se om bien ville sette seg på den. Så begynte tøystykke å fly, han rev mer av klærne sine for å se om det ville skje det samme, og det gjorde det. Tøystykkene hadde blitt til sommerfugler. Statministeren fortsatte å gråte, men denne gangen var det gledestårer for det var så fint.
Når jeg malte, malte jeg et "rødekors" fordi statministeren ble syk. Jeg har også malt bien, sommerfuglen og et tre for det var også med i historien.
Jeg syns aktiviteten er veldig fin for barn og unge. Det vil stimulere blant annet barns finmotorikk, fantasi og hukommelse.
Vi lagde deretter et "dikt":
En lapp fløy omkring,
men ingen vind,
tårer triller ned et kinn.
En sommerfugl flyr langt der oppe,
et sted der ingen mann kan stoppe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar