mandag 21. september 2009

Praksis uke 38 - Barnehage


Dag 1
Møtte opp altfor tidlig i dag, men jeg syns det var like greit for da hadde jeg god tid til å finne frem og ellers hadde jeg kommet for sent.
Vi hadde planleggingsdag. Selvom det var det, ble jeg veldig godt tatt imot. Jeg har jobbet der tidligere, men de som ikke kjente meg kom også bort og hilste på meg. Vi hørte på foredrag hele dagen. De fortalte om hva de forskjellige målene i barnhagen var, og hvordan man kan tilrettelegge det slik at barna trives i barnhagen. Det var veldig å lærerikt for å utføre en bedre jobb.

Dag 2
I dag var det vanlig barnhagedag. Jeg har jobbet på denne barnhagen tidligere, så det gikk veldig bra når det kom til å ta imot meg.
Jeg fikk hilst på barna jeg ikke hadde møtt før, og ble etterhvert litt bedre kjent med dem.
I samlingsstunden fikk alle vite hvem jeg var, det syns jeg var en god måte av de voksne å gjøre det på slik at barna kan føle trygghet når de omgir seg andre "voksne" som de ikke kjenner så godt. De pratet om brannalarmen og hva de må gjøre når brannalarmen går.
Så lekte vi, spiste og var ute resten av dagen.

Dag 3
Jeg hadde studiedag, så var ikke på praksisplassen min.

Dag 4
I dag var en litt annerledes dag. Barna lekte litt først, så hadde de musikk.
Avdelingen ble delt i to, en av kollegaene mine hadde lagt opp en aktivitet vi skulle gjøre mens den ene gruppen var å hadde musikk. De som ble igjen var jeg med, de skulle male akkurat det de ville med høstfargene. De fargene vi brukte var gul, grønn og orange. Så byttet gruppene, den som var nede i musikken øvde på sanger de skulle fremføre for foreldrene. Jeg var fortsatt med de som malte. Etterhvert ble alle ferdige og jeg startet å tegne en bamse med litt hjerter, gress og stjerner. Mange av barna spurte om jeg kunne tegne det til dem også, jeg sa til dem at jeg ikke kunne love noe, men at jeg skulle prøve å få rukket å tegne til alle. Noen av barna forstod det, men likevel spurte de etter jeg ble ferdig med én tegning. Da måtte jeg sette en grense slik at de ikke spurte like mye mer. Da tok jeg meg tid til å forklare slik at de forstod enda en gang, og etter et par ganger forklaring, syns jeg gikk veldig fint. Jeg fikk også tegninger av noen barn, og det syns jeg var veldig koselig gjort av dem.
Etterhvert gikk barna ut, og da var vi ute resten av dagen min.

tirsdag 1. september 2009

Aktivitet for dagen: - Sy og male gardin.

Vi har lagd gardiner i dag vi=D Men aller først gjorde vi oppgaver i boken "Yrkesutøvelse" på side 166, lysebrune oppgaver.


Så startet vi på gardinen etter at vi var ferdige med oppgaven. Vi brettet øverste og nederste del på ca. 5 cm, så sydde vi på endene. Deretter malte vi gardinen, det står Phung & Carina i midten, og rundt er det sol, hjerte, sommerfugl, gress, himmel, hender og fotspor. Vi malte både føttene og hendene våres, det var gøy! Det tok litt tid med å male himmelen, men vi ble ferdige til slutt da;D En ganske så avslappet og morsom dag. Denne aktiviteten vi gjorde i dag kan man også bruke ute på praksis om man eventuelt trenger noen kreative gardiner/duker..o.l.

tirsdag 25. august 2009

25.08.2009 - Hvordan sommerfuglen ble til:

I dag gjorde vi en aktivitet, som man kan bruke når man jobber med barn og unge. Først leste vi en historie/myte også gikk alle stille for seg selv og malte det man husket fra historien.
Historien handlet om en keiser som var veldig grådig. Statsministeren jobbet for denne keiseren og gjorde alt keiseren sa. En dag ble statsministeren lei av å jobbe for keiseren, han ble syk og ville til et kloster, der han ville ende sine dager. Han stoppet i en skog og satt å gråt for seg selv. Der var det en bie som satt seg på tøyet hans, bien trodde det var en blomst. Han rev et lite tøystykke for å se om bien ville sette seg på den. Så begynte tøystykke å fly, han rev mer av klærne sine for å se om det ville skje det samme, og det gjorde det. Tøystykkene hadde blitt til sommerfugler. Statministeren fortsatte å gråte, men denne gangen var det gledestårer for det var så fint.
Når jeg malte, malte jeg et "rødekors" fordi statministeren ble syk. Jeg har også malt bien, sommerfuglen og et tre for det var også med i historien.
Jeg syns aktiviteten er veldig fin for barn og unge. Det vil stimulere blant annet barns finmotorikk, fantasi og hukommelse.

Vi lagde deretter et "dikt":

En lapp fløy omkring,
men ingen vind,
tårer triller ned et kinn.

En sommerfugl flyr langt der oppe,
et sted der ingen mann kan stoppe.

Forventninger til "Prosjekt til fordypning", og hvilke nytte man kan ha av blogging i dette faget.

Mine forventninger er egentlig ingenting, først og fremst håper jeg på å ha det gøy, å lære og utføre oppgaver med barn og unge. Sannsynligvis lærer vi mer om barn/unge i ulike aldre og utviklingen deres. Denne bloggen kommer forhåpentligvis til å bli fylt med opplevelser fra praksisstedet jeg kommer til å jobbe på og andre steder i skoletiden min. Slik kan jeg dele informasjon/ideer, og man kan alltids få hjelp/råd, av andre medelever og veiledere.

Meg selv:

Hei!
Jeg er en jente på 18 år, som går 2 året på barn- og ungdomsarbeiderfaget.
Denne bloggen ble opprettet for skolearbeidet mitt i faget "praksis til fordypning".
Jeg håper at andre vil legge inn kommentarer om det er noe eller om det er noe de vil dele med meg ;-)