mandag 21. september 2009

Praksis uke 38 - Barnehage


Dag 1
Møtte opp altfor tidlig i dag, men jeg syns det var like greit for da hadde jeg god tid til å finne frem og ellers hadde jeg kommet for sent.
Vi hadde planleggingsdag. Selvom det var det, ble jeg veldig godt tatt imot. Jeg har jobbet der tidligere, men de som ikke kjente meg kom også bort og hilste på meg. Vi hørte på foredrag hele dagen. De fortalte om hva de forskjellige målene i barnhagen var, og hvordan man kan tilrettelegge det slik at barna trives i barnhagen. Det var veldig å lærerikt for å utføre en bedre jobb.

Dag 2
I dag var det vanlig barnhagedag. Jeg har jobbet på denne barnhagen tidligere, så det gikk veldig bra når det kom til å ta imot meg.
Jeg fikk hilst på barna jeg ikke hadde møtt før, og ble etterhvert litt bedre kjent med dem.
I samlingsstunden fikk alle vite hvem jeg var, det syns jeg var en god måte av de voksne å gjøre det på slik at barna kan føle trygghet når de omgir seg andre "voksne" som de ikke kjenner så godt. De pratet om brannalarmen og hva de må gjøre når brannalarmen går.
Så lekte vi, spiste og var ute resten av dagen.

Dag 3
Jeg hadde studiedag, så var ikke på praksisplassen min.

Dag 4
I dag var en litt annerledes dag. Barna lekte litt først, så hadde de musikk.
Avdelingen ble delt i to, en av kollegaene mine hadde lagt opp en aktivitet vi skulle gjøre mens den ene gruppen var å hadde musikk. De som ble igjen var jeg med, de skulle male akkurat det de ville med høstfargene. De fargene vi brukte var gul, grønn og orange. Så byttet gruppene, den som var nede i musikken øvde på sanger de skulle fremføre for foreldrene. Jeg var fortsatt med de som malte. Etterhvert ble alle ferdige og jeg startet å tegne en bamse med litt hjerter, gress og stjerner. Mange av barna spurte om jeg kunne tegne det til dem også, jeg sa til dem at jeg ikke kunne love noe, men at jeg skulle prøve å få rukket å tegne til alle. Noen av barna forstod det, men likevel spurte de etter jeg ble ferdig med én tegning. Da måtte jeg sette en grense slik at de ikke spurte like mye mer. Da tok jeg meg tid til å forklare slik at de forstod enda en gang, og etter et par ganger forklaring, syns jeg gikk veldig fint. Jeg fikk også tegninger av noen barn, og det syns jeg var veldig koselig gjort av dem.
Etterhvert gikk barna ut, og da var vi ute resten av dagen min.

tirsdag 1. september 2009

Aktivitet for dagen: - Sy og male gardin.

Vi har lagd gardiner i dag vi=D Men aller først gjorde vi oppgaver i boken "Yrkesutøvelse" på side 166, lysebrune oppgaver.


Så startet vi på gardinen etter at vi var ferdige med oppgaven. Vi brettet øverste og nederste del på ca. 5 cm, så sydde vi på endene. Deretter malte vi gardinen, det står Phung & Carina i midten, og rundt er det sol, hjerte, sommerfugl, gress, himmel, hender og fotspor. Vi malte både føttene og hendene våres, det var gøy! Det tok litt tid med å male himmelen, men vi ble ferdige til slutt da;D En ganske så avslappet og morsom dag. Denne aktiviteten vi gjorde i dag kan man også bruke ute på praksis om man eventuelt trenger noen kreative gardiner/duker..o.l.